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http://localhost:8080/tede/handle/tede/967
Tipo do documento: | Anais e Livros de Resumos |
Título: | Pré-Colóquio Internacional Paulo Freire Piauí/ Maranhão |
Autor: | Sobrinho, Antonio Ferreira de Sousa ( org ) Morais, Lorena Raquel de Alencar Sales de ( org ) Meneses, Marlúcia Lima de Sousa ( org ) |
Resumo: | Este trabalho, em forma de Anais, busca compartilhar e socializar a contribuição de trinta e oito Resumos Expandidos escritos e apresentados no I PRÉ-COLÓQUIO INTERNACIONAL PAULO FREIRE PIAUÍ /MARANHÃ (Evento virtual), em uma parceria entre o Fórum Piauiense de EJA, SINTE-PI, SENAC-PI, ADUFPI, CUT-MA, SEDUC-PI, SEMEC-TERESINA, FETRAM/MA, SINTERPUM/TIMON e o Centro Paulo Freire-Estudos e Pesquisa. Nele reforçamos a importância do pensamento de Paulo Freire no processo de formação nas diversas modalidades da educação. Espaços como esses promovem discussões sobre a educação que liberta e emancipa os sujeitos históricos e sociais, transformando os caminhos tortuosos da sociedade opressora-capitalista em uma sociedade com democracia, justiça social e inclusão. Apesar da crise sanitária que se alastrou por todo o mundo desde 2019, forçando um contexto de Pandemia do vírus Covid-19, comemorar o aniversário do centenário Paulo Freire é algo indispensável pois, reconhecemos a situação crítica causada pela crise sanitária a nível mundial, mas ao mesmo tempo reconhecemos ainda, a crise social, política e cultural que vivenciamos a cada dia em nosso país, onde a educação é instrumento para manutenção do modo produção capitalista e do reforça para sociedade divindade em classes. Não devemos fechar os olhos diante da injustiça sociais, nem tão pouco compactuar com essa opressão. Comemorar o centenário Paulo Freire nos leva a refletir, sobretudo no compromisso com a vida, nos levar a pensar todo esse cenário de opressão. Paulo Freire presente! Paulo Freire Patrono da Educação Brasileira! Ele resiste e vive! |
Abstract: | In contemporary times, the Brazilian political, social and economic situation is divided into ideologically different poles, and in addition to this, the dramatic situation of the pandemic on a global scale requires that governments and society adopt attitudes that do not further aggravate social problems, especially those related to the exclusion of social rights and opportunities for access to information. Researchers, educators, managers and students, amid social isolation, are experiencing an increase in the use of virtual learning environments. YouTube, Google Meet and Google Classroom offer numerous resources that, when used in education, demonstrate educational possibilities for learning, especially during periods of social isolation. Videos, transmitted through YouTube and Google Meet, can, for example, be collected and organized into playlists, lists This work, in the form of Proceedings, seeks to share and socialize the contribution of thirty-eight Expanded Abstracts written and presented at the 1st INTERNATIONAL PAULO FREIRE PRE-COLLOQUIUM PIAUÍ/MARANHÃ (Virtual Event), in a partnership between the Piauiense Forum of EJA, SINTE-PI, SENAC-PI, ADUFPI, CUT-MA, SEDUC-PI, SEMEC-TERESINA, FETRAM/MA, SINTERPUM/TIMON and the Paulo Freire Center for Studies and Research. In it, we reinforce the importance of Paulo Freire's thinking in the training process in the various modalities of education. Spaces like these promote discussions about education that liberates and emancipates historical and social subjects, transforming the tortuous paths of the oppressive-capitalist society into a society with democracy, social justice and inclusion. Despite the health crisis that has spread throughout the world since 2019, forcing a context of the Covid-19 pandemic, celebrating the centenary of Paulo Freire is essential because we recognize the critical situation caused by the health crisis worldwide, but at the same time we also recognize the social, political and cultural crisis that we experience every day in our country, where education is an instrument for maintaining the capitalist mode of production and reinforcing a society divided into classes. We must not close our eyes to social injustice, nor should we condone this oppression. Celebrating Paulo Freire's centenary leads us to reflect, especially on our commitment to life, and to think about this entire scenario of oppression. Paulo Freire is present! Paulo Freire is the Patron of Brazilian Education! He resists and lives! |
Palavras-chave: | Educação Emancipação Resistência Paulo Freire Centenário |
Área(s) do CNPq: | CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO |
Idioma: | por |
País: | Brasil |
Instituição: | Universidade Estadual do Piauí |
Sigla da instituição: | UESPI |
Departamento: | FUESPI |
Citação: | PRÉ-COLÓQUIO INTERNACFIONAL PAULO FREIRE PIAUÍ/MARANHÃO. Pré-Colóquio Internacional Paulo Freire Piauí/ Maranhão,1., 2021, Teresina: FUESPI, 2021. Disponível em: https://editora.uespi.br/index.php/editora/catalog/book/76. Acesso em: |
Tipo de acesso: | Acesso Aberto |
URI: | http://localhost:8080/tede/handle/tede/967 |
Data de defesa: | 2021 |
Appears in Collections: | Anais e Livros de Resumos |
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